אפיון חווית משתמש UX

פורסם ב: 18 במרץ 2024 by עידית משען

תהליך אפיון חווית משתמש UX חשוב לא פחות מתהליך הפיתוח למובייל ולאינטרנט.
העולם היום מרעיף עלינו אפליקציות למובייל, אפליקציות לאינטרנט, מערכות מורכבות, ועוד המון עולמות דיגיטלים אשר
אנו משתמשים בהם בחיי היום יום שלנו.

 

לפני שאנו נכנסים לתהליך של פיתוח אפליקציה, פיתוח חנות אונליין, מערכת אינטרנטית, פורטל וכדומה, חשוב שנזכור
שהצלחתו של מיזם כזה תלויה ונשענת על המרכיב המכריע ביותר: המשתמשים שלנו!

אפיון חווית משתמש UX

אפיון חווית משתמש UX

לכן עלינו לשאול את עצמנו:

  • האם נעים לשהות באפליקציה או המיזם שלנו?
  • האם קל להתמצא בתוכם במעברים שבין מסך למסך?
  • האם המשתמשים מבינים באופן אינטואיטיבי מיידי מה הם צריכים לעשות, לאיזה כפתור לגשת?
  • האם הצלחנו להניע את המשתמשים לפעולה שרצינו להוביל אותם אליה?
  • האם קל להם להבין מה קורה מבלי שיצטרכו ׳להתברבר׳, לחפש ולתהות לאן להסתכל?

 

אל תשכחו: אפיון חווית משתמש UX זה מה שיכריע את כמות המשתמשים באפליקציה שלכם.

לכן, חשוב שהתשובה תהיה חיובית על כל השאלות המצוינות למעלה, מבלי יוצא מן הכלל.

 

הקשר שבין המשתמשים שלכם לבין המכשיר שלהם (סמרטפון, מחשב, טבלט) וכן גם הקשר שלהם והתמצאות ההבנה שלהם
את האפליקציה שלכם – הוא זה שיאפשר לכם להפוך את הרעיון שלכם לאקזיט.

ניקח לדוגמה את האפליקציה המוכרת לכולנו: Whatsapp ווטסאפ. כולנו אוהבים להשתמש בה.
כולנו בוודאי זוכרים שכבר מהרגע הראשון שהורדנו אותה לסמרטפון שלנו הצלחנו להבין בידיוק כיצד להפעיל אותה, כיצד לשלוח הודעה,
כיצד לפתוח קבוצת ווטסאפ, כיצד לשתף תמונה או סרטון, ואפילו כיצד להשתיק אותה…

אף אחד לא לימד אותנו מה לעשות ואיך לעשות, וכולנו התאהבנו ונתפסנו !

אפיון חווית משתמש - דוגמה

אפיון חווית משתמש – דוגמה

חווית משתמש טובה

אם תצליחו להבין את הסוד שלה – תצליחו להצליח

 

מאפיין חווית משתמש מקצוען ומנוסה יודע היטב כיצד לסחוף משתמשים, כיצד להקל עליהם, לנווט אותם ואף לשמור עליהם.
אם מומחה חווית משתמש לא מצליח להבין מה חשוב למשתמשים, מה מניע אותם לפעולה ומה שומר עליהם נאמנים לאפליקציה
או למוצר שלכם – הוא לא יצליח לשמר את ה׳לקוחות׳ שלכם.

כל כך הרבה מוטל על כתפיו של מומחה חווית משתמש ולכן רצוי לבחון מראש עד כמה החברה שבחרתם לתהליך חווית משתמש
תדע לזהות את הצרכים של
המשתמשים שלכם ולא בהכרח את הצרכים שלכם היזמים.

כלומר, תפקידו לרצות את המשתמשים שלכם ועם זאת לאפשר לכם ׳על הדרך׳ להגשים את המטרות העסקיות שלכם.

 

אז מה כל הרעש סביב חווית משתמש

 

לא פעם נתקלנו בשאלה:  למה לי להוציא על חווית משתמש במקום על עיצוב יפה?

התשובה היא: ראשית, זו לא הוצאה אלא השקעה. שנית, תצטרכו את שניהם על מנת להצליח ולשמור על נאמנות המשתמשים שלכם.

 

מי שחשוב לכם ולמאפיין חווית משתמש אלו המשתמשים. הם שמכריעים את ההצלחה שלכם.

כאשר אנחנו שמים לנו למטרה להגיע למליונים ומיליארדים של משתמשים – אנחנו מבינים שהכוח המניע להצלחה שלנו הוא ההשקעה
בהתייחסות לצורך של המשתמשים.

אפיון חווית משתמש UX

אפיון חויית משתמש לאפליקציה

חשיבותה של חווית משתמש לגיוס משקיע

 

המשקיע הוא משתמש פוטנציאלי – בדיוק כמוני וכמוכם.
אם אנחנו רוצים לשכנע משקיע כי הרעיון/המיזם שלנו הוא פוטנציאל ממשי לאקזיט, אנחנו אמורים להתייחס אליו כאל המיליארדים
משתמשים שאנו רוצים שישתמשו באפליקציה שלנו.

 

המשתמשים הפוטנציאלים שלנו היום, מפונקים כמונו, אוהבים את החיים הקלים כמונו, ומעדיפים חדשנות. כמונו!

 

דמיינו שהגעתם לסוכנות של מרצדס על מנת לקנות מכונית חדשה והסוכן של היבואן רוצה לחסוך את עלויות ה׳מרצדסים׳ החדשים
ומחזיק רכבים ישנים לטובת נסיעת המבחן של לקוחות פוטנציאלים.

הוא מתנצל ואומר לקונים: ׳אני יודע שכרגע אתם נוסעים ברכב שאין בו מולטימדיה, ואין בו חיישני רוורס, ואין בו GPS שיכוון אתכם מהר
ליעד שלכם אבל המרצדס החדשה שבסוף תקבלו תהיה הרבה יותר חדשנית, יהיו בה יותר פיצ׳רים… בינתיים תחוו את נסיעת המבחן שלכם
במרצדס ישנה שדי דומה למה שבסוף תקבלו אם תקנו…׳

 

פרזנטציה למשקיע שתמנע ממנו חוויה עשירה אמיתית – תמנע מכם לזכות בהשקעה המיוחלת.

המשקיע הפוטנציאלי הוא מיליארד משתמשים פוטנציאלים.

 

כמה עולה אפיון חווית משתמש UX

אפיון חווית משתמש UX ברמה גבוהה יעלה על פי רוב בין 1,200 ל- 3,000 ש״ח למסך.

ישנן אף חברות UX אשר גובות סכומים גבוהים יותר, אם כי, רוב החברות המקצועיות והמנוסות בתחומי ה- UXI, מודעות לעובדה שה- UX
הינו שלב הכרחי לתחילת תהליך פיתוח אפליקציה ומבינות את הקושי של היזם לגייס בשלב ההתחלתי תקציב גבוה מידי לטובת העיצוב
וחווית המשתמש.

 

רוב החברות בישראל המספקות פיתוח אפליקציות יעדיפו לוותר או להתפשר על חווית המשתמש על מנת לצמצם עלויות ולהתמקד
בתהליך הפיתוח.

חשוב להבין שתחום ה- UX אינו פתרון שניתן לשכפל אותו בין לקוח ללקוח ולכן רצוי לוודא שהנכם מקבלים ממומחה חווית המשתמש
אשר בחרתם – אפיון שתפור בדיוק לאופי של המיזם שלכם.

כל מיזם או אפליקציה יהיה שונה בתהליך הכרונולוגי שלו, בתכונות שלו, בקהלי היעד שלו, בשימושים שלו ובמטרות שלו.
לכן, מאפיין ומומחה חווית משתמש UX אמיתי יתכנן עבורכם חוויה שהיא ספציפית ויחודית למסע האינטואיטיבי הכי קל וברור
עבור המשתמשים שלכם.

 

כיצד ניתן לחסוך עלויות אפיון חווית משתמש UX

יזם שמעוניין להגדיל את סיכויי ההצלחה שלו, ועם זאת לשמור על תקציב שפוי – תמיד יעדיף לצמצם את תכולת כמות המסכים,
מאשר לחסוך באיכות המסכים והפיצ׳רים של האפליקציה.

כלומר, אם תכננתם למשל אפליקציה עם 20-30 מסכים ואין לכם מספיק תקציב גם לעיצוב UI, גם לחווית משתמש UX
וגם לפיתוח מלא – תמיד מומלץ להפחית מתכולת הפרוייקט, מאשר מאיכות הפרוייקט.

 

רוב היזמים שמגיעים אלינו על מנת לבחון תהליך פיתוח אתר, מוצאים שלא קל להם להביא ׳מהבית׳ תקציב שיכסה את כל העלויות
הכרוכות ביישום החלום המלא שלהם.

כאשר הצוות שלנו מציע לצמצם תכולה של הפרוייקט, מתוך מטרה לנהל נכון את הסיכונים של היזם, אנו נתקלים לפעמים
בכעס ותסכול מצדו, ועם זאת ההמלצה שלנו היא חד משמעית: עדיף לעשות פחות וטוב מאשר להתפשר על חובבני וגדול.
עדיף לוותר לפעמים על חלקים מסויימים מתהליך הפיתוח ולא להתפשר על חווית המשתמש.

ויתור על אפיון חווית משתמש איכותי הינו שווה ערך לוויתור על המשתמשים שלכם.

 

חשוב לזכור שכל האפליקציות הכי הכי נפוצות בעולם התחילו מגירסה מצומצמת שהתפתחה עם השנים.
לדוגמה:
Whatsapp – יצאה לעולם בסך הכל כמנגנון פשוט ו׳רזה׳ לשליחת אסמסים. לא היו קבוצות, לא היו העלאות סרטים,
לא היו סמיילים וכד׳.

Facebook – יצאה בגרסא הראשונה כאפליקציה אינטרנטית לדרוג בחורות, ורק בגירסה מאוחרת יותר הפכה להיות רשת חברתית,
אשר גם אז היתה מצומצמת מאד ויועדה רק כדי שסטודנטים יכירו טוב יותר זה את זה. ללא דפי אוהדים, ללא קבוצות, ללא פרסומות
וללא המון המון פיצ׳רים שהיום הפכו עבורינו מובנים מאליהם.

 

המסקנה היא שאתם לא לבד – כל האקזיטים המובילים בעולם התחילו עם גירסה מצומצמת של רעיון מרכזי ששינה את העולם.
גם מארק צוקרברג מייסד פייסבוק גייס את ׳המליון הראשון׳ עם מוצר מצומצם שהשתנה עם השנים ללא היכר.

 

כיצד נפיק לקחים מכשלונות UX של אחרים

הדוגמה שהכי זכורה לכולנו הוא הבלק ברי אשר נכשל ונעלם בגלל שלא היה ידידותי למשתמש.

בלק ברי עבד טוב מבחינה טכנית. מכשיר איכותי מצויין אשר הצליח מבחינת הטכנולוגיה שלו אבל מנהלי החברה טעו בגדול
כשויתרו על ההשקעה בחווית המשתמש. בבלק ברי חשבו טכנולוגיה במקום User Experience.

אייפון וסמסונג לעומתם השקיעו משאבים ומאמצים ניכרים בחווית המשתמש, ואפשר אפילו לומר שסטיב ג׳ובס היה מהחלוצים
שהשכילו להבין את חשיבותה של חווית המשתמש.

ה-UX, הידידותיות למשתמש של מכשירי האייפון הם שהביאו להצלחתו האדירה של האייפון.

 

בואו נסתכל רגע על עצמנו: אנחנו חשופים היום לכל כך הרבה מכשירים, אפליקציות, אתרים, טכנולוגיות ואנחנו כולנו
מאבדים סבלנות מהר. אנחנו לא מבזבזים שניה כדי להתמהמה ובואו נודה בזה: מה שלא עובד לנו אנחנו כולנו מוותרים עליו מהר.
גם אתם וגם המשתמשים שלכם.

 

לסיכום,

אם הנכם מעוניינים לקפוץ למים של עולם הסטארטאפ ולהוציא לעולם אפליקציה או מיזם חדש – קחו דוגמה מהאקזיטים
הכי מוצלחים בעולם ואל תתפשרו על חווית משתמש UX על חשבון כמות המשתמשים שלכם.

לעולם לא נזלזל במשתמשים והם תמיד יהיו בראש מעייננו לפני שבכלל נתחיל לגעת בתהליך פיתוח אפליקציה.

המשתמשים שלנו כמו גם המשקיעים שלנו, שיהנו מחווית משתמש ומאפליקציה שתעבוד טוב על האינטואיציה שלנו –
הם הפוטנציאל החשוב ביותר להצלחה שלנו בדרך אל האקזיט.

 

לשאלות ויעוץ ניתן לפנות אל: עידית משען 03-5755477 (שלוחה 2)