מדריך פיתוח אפליקציות

פורסם ב: 11 בספטמבר 2021 by עידית משען

מדריך פיתוח אפליקציות ליזם בתחילת הדרך, יאפשר לכל אחד המעוניין להיכנס לעולם הסטרטאפ, להבין מאילו טעויות להימנע.

רעיון טוב אינו מספיק על מנת שתממשו הצלחה בדרך שלכם אל האקזיט.
חשוב להבין את התהליך שעומד בפניכם וחשוב לא פחות, לפעול על פי שלבי עבודה.

נסיון רב שנים וריבוי סטרטאפים ויזמים אשר ליווינו – איפשרו לנו להבין כיצד כדאי לכם לפעול וממה עליכם להימנע.
מהרגע שבו עלה במחשבתכם הרעיון שלכם, לא קלה היא לא קלה הדרך.

במאמר הזה נסרוק את כל השלבים שעליכם לעבור בדרך אל האקזיט.

מדריך פיתוח אפליקציות

מדריך פיתוח אפליקציות

 

רעיון עסקי

אתם בדרך לפיתוח מוצר אפליקטיבי אשר סביר להניח שיתן מענה לאחת מהבעיות הקשות של המציאות העסקית חברתית של ימינו.

המוצר או ההמצאה שלכם נועדו לתת מענה לתחום מאוד חשוב לניהול קו ואורח חיים, בקרה ומשתנים שונים במהלך החיים. 

האפליקציה שלכם אמורה לענות על צורך מובהק של המשתמש.

בהנחה שהרעיון העסקי שלכם אכן עונה על צורך, הסיכוי שלכם עולה לגייס משתמשים רבים.

 

 

תאור הצורך

כאן נתייחס למצב השוק ולהזדמנות העסקית שלכם כיזמים.

 

במציאות שלנו היום יש שפע של אפליקציות ופתרונות.
עליכם לזהות מספר בעיות קשות ומשם לתכנן פיתוח אפליקציה שנותנת מענה יעיל ומהיר לבעיה/צורך.

 

כל אחד מאיתנו בכיר או זוטר אומר לעצמו בשלב מסויים "מה הייתי מוכן לתת כדי לקבל עוזר/ת אישית שינהל אותי".

אפליקציה יכולה להיות העוזר שלכם, מקור לידע עבורכם וכמובן קיצור דרך לפעולות יומיומיות.

 

אנחנו עובדים שעות רבות (גם מעבר לשעות משרד מקובלות), מחוברים תמיד למסכים (מיילים, וואטסאפ וכו).
אנחנו תמיד מנסים תמיד להרוויח עוד זמן יקר.

בחיים הפרטים והעסקיים שלנו התרגלנו להיות מחוברים לסמרטפון 24 שעות ביממה.

אנחנו פעילים ברשתות חברתיות, עדכונים, חדשות ומידע ומנסים לגנוב עוד זמן.
אם תחפשו קצת נתונים בנוגע לצריכה חברתית של עולם האפליקציות אתם תופתעו למצוא:

כל אחד ואחד מכם אשר יעריך כמה זמן הוא שוהה בסמרטפון, יטעה ויעריך את השהות שלו ׳בתוך׳ הנייד בכשליש מהזמן שהוא מבלה עם הסמרטפון בפועל.

 

האתגר העומד בפניכם כעת הוא למצוא צורך שיסיט את תשומת לב המשתמשים דוקא אליכם.

 

תאור המוצר:

תמיד מומלץ שתתחילו עם ניתוח דפוסי השימוש של משתמש הקצה.
פיתוח אפליקציה שלכם יוכל להנגיש לו מידע רלונטי, פעולות ואף מעין ׳מקום בילוי׳.
בעזרת אותם נתונים של ניתוח דפוסי התנהגות יהיה ניתן לבצע אדפטציות ושיפור באיכות החיים של המשתמש.

אפליקציות מסויימות אף משנות דפוסי חיים למשתמשים.

 

טכנולוגיה

יזם אשר פונה אל מדריך פיתוח אפליקציות – יקח בחשבון שגם לתהליך הפיתוח יש דרך נכונה.

פיתוח אפליקציה מצריך צוות בקיא ומיומן אשר יודע לחזות אתגרים טכנולוגיים עתידיים.

הכוונה היא לכל אותם אתגרים אשר אתם לא יודעים שאתם לא יודעים.
למשל: אם ברצונכם להקים אפליקציה בסגנון טיק טוק המוכרת לכולנו, סביר שרובכם אינם יודעים מהו Big Data.

 

סטרימינג וביג דאטה

אם ניקח את טיקטוק לדוגמה, טיק טוק היא אפליקציה עתירה ב- Streaming.

סטרימינג הוא למעשה הזרמת מדיה.
זוהי טכנולוגיה המשמשת להעברת מדיה דיגיטלית באופן מתמשך ורציף.
באפליקציה מסוג זה חשוב ביותר שכל התוכן יגיע אל משתמשי הקצה  באופן שוטף ומהיר.
המהירות קריטית הישר מהרגע בו החל המשתמש לצרוך את המדיה שלכם.
כאשר מדובר בתכנים שהם סרטי וידאו וקול (כדוגמת טיקטוק), אתם צריכים להיות סמוכים ובטוחים שהחברה לפיתוח אפליקציות אשר בחרתם, מנוסה בתהליכי סטרימינג.

 

אפליקציה הכוללת סרטי וידאו או צילומים וכד׳ מצריכה גם התייחסות מקצועית לנושא של Big Data.
בִּיג דָּאטָה למעשה מתייחס למאגרי מידע גדולים אשר מגיעים מריבוי מקורות.
המידע והמקורות שלו אינם מאורגנים לפי שיטה כלשהי, והם מגיעים בתצורות שונות, בכמויות מאד גדולות ומהמון מקורות.

 

ביג דאטה הוא מכלול של:

  • נפח 
  • מהירות 
  • גיוון 
  • אי-יציבות 
  • אי-אמינות 

 

המשימה שתעמוד בפניכם ותכריע (כן, ממש יכריע את הצלחתכם או כשלונכם) היא:

הכלה (יכולת קיבולת) של ניתוח כמויות מידע גיגיטלי עצום והיקף נתונים וקצב העלתו מהותיים לאין שיעור.

 

 

בחירת חברה טכנולוגית

כעת הנכם צריכים לבחור חברה לפיתוח אפליקציות – אחת שיודעת את מה שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים.
אם המיזם שלכם מיועד לכמות משתמשים בינונית או גדולה, מומלץ לפנות לחברת תוכנה ולא לפרילנסר.
פרילנסר, מוכשר ככל שיהיה, יתמקצע בדרך כלל בפתרון של כתיבת הקוד לאפליקציה שלכם.
רוב הסיכויים שיחסרו לו כישורי צוות אשר יש לחברות.

יכולות נדרשות מלבד פיתוח טכנולוגי:

  • בניית מודל עסקי
  • חווית משתמש UX
  • עיצוב
  • צד שרת
  • ביג דאטה
  • שיווק
  • ועוד…

 

 

תוכנית שיווק וחדירה:

הצעדים הראשונים יהיו בדרך כלל על ידי שימוש במעגלים חברתיים.

תוכנית ראשונית זו היא קצרה ואורכת כחודשיים עד שלושה חודשים בלבד.

 

כלומר, חדירה ראשונית לשוק בצורה הקלה והמהירה ביותר תתבסס על המעגלים החברתיים האישייים שלכם.
זהו מודל FF – שפירושו : Family and Friends.

 

חברים ומשפחה אשר יסייעו לכם לשתף ולהפיץ את האפליקציה.

 

המטרה בשלב זה להגיע לעד 1,000 משתמשים רשומים במערכת.

אותם משתמשים הולכים (לאחר שימוש ראשוני במערכת) להיות משווקי משנה (פה לאוזן) בתהליך החדירה השקטה שלכם לשוק.

 

הרעיון האסטרטגי בשלב זה לחדירה יחסית שקטה לשוק.

כאן תאפשרו לעצמכם, לחברת הפיתוח ולמערכת להתגבר על חבלי לידה ראשונים של האפליקציה בסביבת משתמשים חדשים.

בעזרת מודל FF תקבלו פידבקים אמינים וסבלנות הרבה יותר גבוהה יותר לתקלות ובעיות טבעיות.

להזכירכם, כך התחילה פייסבוק – בתוך קמפוס אחד שהפך לתופעה פנומינאלית בינלאומית.

 


שלב השיווק ההמוני

לאחר ניתוח שלב החדירה של האפליקציה ולאחר שוידאתם שיש לכם את היכולת לקלוט משתמשי קצה מרובים נוספים –
כדאי להתחיל לבצע תהליכי שיווק ממוקדים.

 

תהליכי שיווק לשלב ב׳:

    • שיווק בפלטפורמות דיגיטליות, ניהול קמפיין שיווקי רחב ברשת (גוגל ופייסבוק) עיצוב באנרים שיווקים לפירסום באתרים כלליים (וואלה, Ynet וכו) ואתרי סחר (תלוי בהסכמי שת"פ).
    • יצירת שיתופי פעולה מניבים מול אתרי סחר.
    • יעד משתמשים לשלב ב' עומד על כ- 25,000 משתמשים רשומים ופעילים במערכת 

 

תהליכי שיווק לשלב ג׳:

 

שלב ג' של התוכנית זה השלב של להיות או לחדול, לאחר שהצלחתם לבסס את היעד ותגיעו להקף משתמשים הנדרש משלב ב' של התוכנית העבודה שלנו ובנוסף יצרתם לפחות שני שיתופי פעולה מניבים.

 

היעד שלכם בשלג ג' יכול לעמוד על 25,000 משתמשים נוספים משלמים (למשל, במודל של מינוי חודשי ובכל חודש מנקודת היעד גידול קבוע של 15%, עלות מינימלית לתשלום תעמוד על סכום סמלי מסויים לגרסה המלאה של האפליקציה. 

זו תהיה נקודת הזמן שיהיה ניתן לראות החזר השקעה ראשוני.

 

עלויות שיווק נוספות לבחינה של עלות מול תועלת:

פירסום באוף ליין (רדיו, טלויזיה) עלות משוערת לשבוע פרסום

לדוגמה: 

    • רדיו (תלוי תוכנית וזמנים) החל מ-15,000 ₪ ועד 80,000 ₪
    • טלויזיה (פעילות יח"צ בתוכניות) החל מ-6,000 ₪ לכתבה

 

 

לסיכום,

הבאנו כאן בפניכם מדריך פיתוח אפליקציות ממוקד שיסייע לכם להחליט אם ואיך מתאים לכם להיכנס לעולם האפליקציות.

חשוב לקחת בחשבון מראש את כל התהליכים העומדים לפניכם ולצאת לדרך עם צוות מקצועי ומיומן.

מומלץ מאד לא להתפתות ולחפש קיצורי דרך זולים עם צוות אשר מגיע מכל קצוות תבל.

זיכרו שכל האקזיטים הגדולים אשר הנכם מכירים, התחילו מחשיבה אסטרטגית מעמיקה והמשיכו עם צוותי פיתוח מנוסים.

אצלנו אומרים: ׳אפליקציות עושים טוב – או לא עושים בכלל׳.

וכעת אם בחרתם בטוב – צאו לדרך ! 

כשאנחנו אומרים צאו לדרך, אין מדובר בהשרדות – אלא מדובר בחיות.