פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס

פורסם ב: 18 בספטמבר 2021 by עידית משען

פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס ?
התבלטות בין פיתוח אתר לבין אפליקציה רלוונטית מאוד אם רוצים להקים מרקטפלייס חדש.

כמו תמיד, יש יתרונות וחסרונות לכל אפשרות.
חשוב גם להביא בחשבון את המצב בשוק שאליו מתכננים לחדור.
אז איך מגיעים למסקנה הנכונה?
הנה כל התשובות

פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס

פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס 

אתר אינטרנט מתנהג אחרת מאפליקציה.
בעוד אפליקציה דורשת התקנה על המכשיר אבל לאחר מכן יכולה להפוך לברירת מחדל, אתר אינטרנט דורש את אמון המשתמש בכל פעם מחדש.
מצד שני, אפשר לגלוש לאתר מכל מכשיר ובכל זמן.
לעומת זאת, אפליקציה דורשת מחויבות גבוהה יותר והיא גם תופסת מקום פיזי.
אז על הרקע הזה, אפשר להבין את ההבדלים בין אתרי אינטרנט לבין אפליקציות ואת ההתלבטות סביב מי שרוצה לפתח מרקטפלייס.

השאלה איפה עדיף לפתח מרקטפלייס רלוונטית מאוד בעת ההשוואה בין אפליקציה לבין אתרי אינטרנט.
כמו תמיד, לכל אופציה יש יתרונות וחסרונות אחרים.
בעוד לפעמים תתאים פיתוח אפליקציית מרקטפלייס ייעודית, במקרים אחרים אתר אינטרנט יתגלה כפתרון טוב יותר.
חוץ מזה, אין שום מניעה לפתח גם אתר וגם אפליקציית מרקטפלייס.
כל עוד השיקול הכלכלי לא מהווה פקטור, עדיף יהיה לפתח את שניהם.

רוב האנשים מעדיפים ונוהגים להשתמש באפליקציות מובייל.
עם זאת, בבואנו להתחיל פיתוח אפליקציה כדאי להתחשב גם באנשים שיושבים מול מסכי דסקטופ.

 

מה זה בכלל מרקטפלייס?

בשביל לענות על השאלה האם עדיף פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס צריך לחזור צעד אחורה.
קודם כל, חשוב להבין מה זה בכלל מרקטפלייס ומה מאפיין אותו לעומת אתרי אינטרנט או אפליקציות רגילים.

מרקטפלייס הוא במילים פשוטות מרכז קניות וירטואלי.
מרכז קניות כזה יכול לפעול באתר אינטרנט, באפליקציה או גם וגם.
בכל מקרה, הדגש הוא על שימוש במרקטפלייס לצורך תיווך בין מוכרים לבין קונים.
אז כאשר התיווך מצליח, מי שעומדים מאחורי כל מרקטפלייס מרוויחים את עמלת התיווך.
זה המודל המסחרי של מרקטפלייס והסיבה להצלחה שלו.
בתכל׳ס זה קניון שעובד בדיגיטל במקום במבנים של הקניונים המוכרים לכולנו.

הדוגמאות הכי טובות למרקטפלייס הן כמובן אמזון, איביי וכן הלאה.
יש כמובן גם את המרקטפלייס שמציע נישה של שירותים או נדל״ן, חופשות וכדומה.

להלן מספר דוגמאות:

  • בוקינג קום Booking הוא מרקט פלייס לבתי מלון.
  • AirBNB הוא מרקטפלייס לדירות נופש ולהשכרות נדלן לטווח קצר.
  • הדקה ה-90 הוא מרקטפלייס לטיסות, מלונות וחבילות נופש.

חוץ מזה, יש הבדל בין מרקטפלייס ורטיקלי, אופקי או גלובאלי והרבה מאוד תלוי בסוג השירותים או המוצרים שמוכרים בו.
מכאן והלאה, כל שנותר הוא להיכנס אל עובי הקורה כדי לבצע את ההשוואה בין פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס.

 

יתרונות של אתר אינטרנט

השאלה האם עדיף פיתוח אפליקציה או אתר מרקטפלייס מבוססת על ההבדל בין האפשרויות.
באפשרות הראשונה, כל שנדרש הוא להקים אתר אינטרנט שמשמש בתור סוג של חנות מסחר.
באותה חנות יכולים להיות מוצרים שונים של מוכרים שונים, כמו גם קהל יעד מגוון שמגיע לבקר דרך קידום ברשתות חברתיות, מנועי חיפוש וכן הלאה.

היתרון של מרקטפלייס כאתר אינטרנט בא לידי ביטוי בזמן פיתוח קצר יחסית.
פועל יוצא הוא גם העלויות הנמוכות יחסית לתהליך פיתוח אפליקציה.
כאן לא צריך לדאוג מהתאמה של האתר למערכות הפעלה כאלה ואחרות כמו עם אפליקציות.
מה גם שאפשר לחבר ישירות בין סוגים שונים של אתרים:
כמו למשל חיבור אתר מרקטפלייס לחנות של הרשת, או שילוב בין חנויות מקומיות ובינלאומיות של מותגים מוכרים.

 

יתרונות של אפליקציית מרקטפלייס

פיתוח אפליקציית מרקטפלייס מציע חוויה מעט אחרת.
כאן היתרון הוא שמורידים פעם אחת את האפליקציה, נרשמים ואז מקבלים חווית משתמש בהתאמה אישית.
מהרגע שבו מורידים את האפליקציה כבר בקושי מחפשים אלטרנטיבות, מה שמגדיל את כמות הביקורים ואת יחסי ההמרה עבור מי שעומד מאחורי המרקטפלייס.
אז אם בונים אפליקציית מרקטפלייס טובה, אין כמעט ספק לגבי התועלת המסחרית שלה.

יתרון אחר של אפליקציית מרקטפלייס בא לידי ביטוי בהתאמה לכל סוג של מערכת הפעלה ולפרופיל של המשתמש.
בעוד אתר אינטרנט פונה לכולם וגם נראה אותו דבר, בלי קשר אל מי שנכנס אליו, האפליקציה יכול לשאוב מידע מהטלפון הנייד ולהציג תכנים בהתאם.
האפליקציה גם מבוססת מיקום, יכולה לשלוח אליכם הודעות פוש ועוד.
היתרון החשוב ביותר הוא שאפליקציה שומרת על קשר יזום עם לקוחות פוטנציאליים.
מאידך, באתר אינטרנט הקשר עם הלקוח נשמר רק אם הלקוח נכנס לדפדפן שלו וחיפש את האתר.

 

כך תדעו מה מתאים לכם

בסופו של דבר, התלבטות בין פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס רלוונטית לכל היזמים.

מצד שני, אין דרך חד משמעית להכריע בסוגיה הזו.
בשביל להגיע להכרעה אמיתית, צריך לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק מה מאפיין אותו.
חוץ מזה, יש את ההיבט הכלכלי שאי אפשר להתעלם ממנו:
העלות של פיתוח אפליקציה לא זהה לעלות של פיתוח אתר אינטרנט.
המחיר מעט יקר יותר (בכ-20%).
מה גם שאפשר תמיד, ואף מומלץ לפתח גם אפליקציה וגם אתר.

הפתרון הוא להתייעץ עם בעלי מקצוע בשלבים מוקדמים של המיזם.
ברור שמי שרוצה לפתוח ולקדם הקמה של מרקטפלייס מכיר היטב את המוצר או השירות, אבל הוא לא בהכרח בקיא בהיבטים הטכניים.
בין היתר, זה השלב שבו לוקחים בחשבון גם עלויות הקמה וגם עלויות תפעול.
בנוסף, כדאי לשאוב השראה מהאופן שבו פועלות אפליקציות דומות ברחבי העולם.
אם משווים בין סוגים דומים של מרקטפלייס, קל יותר לדעת מאיזה טעויות להימנע ובאיזה מהלכים מסחריים להתמקד.

 

לסיכום

התלבטות בין פיתוח אתר או אפליקציה מרקטפלייס לגיטימית לחלוטין ולא צריך להיבהל ממנה.
אבל בגלל שאין תשובה חד משמעית לשאלה מה עדיף, שווה להשקיע בהכנת שיעורי הבית.
בשלבים המוקדמים, מתייעצים עם בעלי מקצוע ומבינים לעומק את המשמעות הכלכלית וכמובן המסחרית של כל החלטה.
חברות המתמחות בתחום פיתוח אפליקציות בדרך כלל מפתחות גם אתרים.
מאידך, חברות המתמחות בפיתוח אתרים, בדרך כלל לא מחזיקות מפתחי אפליקציות.